| ||||||||||||||||||||||
מהן מכוניות אוטונומיות ומתי אנו צפויים לראותן בכבישי ארצנו?מסתמן כי כבר עד סוף העשור הנוכחי, ינועו בכבישי ישראל לא מעט מכוניות ללא נהג המצוידות בטכנולוגיה חזקה ומתקדמת. אלו הן כמובן המכוניות האוטונומיות שצפויות להפוך את חיינו לנוחים וקלים בהרבה. הנה מה שחשוב לדעת עליהןיובל בנר לשם ההגדרה, מכונית אוטונומית היא כזו המסוגלת לנווט את עצמה ללא התערבות הנהג בכביש ציבורי. נכון להיום, הטכנולוגיה הנדרשת כדי לעשות זאת באופן מלא עדיין בשלבי הבשלה אך בדומה לכל צורך טכנולוגי, זה כבר ממש מעבר לפינה. גם אצלינו כאן בישראל, ישנה תעשיית רכב אוטונומי משגשגת עם מרכזי פיתוח של ענקיות רכב ואפילו, למרבה ההפתעה, עזרה בחקיקה. מה זה אומר בפועל? אם נניח רגע בצד רפורמות מותאמות שיתכן ותידרשנה במיוחד עבור רכבים אלו דוגמת ביטוח מקיף לרכב והכיסויים שילוו אליו, תחזוקת מערך הרכבים ואף תשתיות, היום בו פשוט יתאפשר לנו להיכנס למושב האחורי של רכב ריק הנוהג את עצמו למעשה קרוב משחשבנו. אז מהן מכוניות אלו וחשוב יותר, מתי אנו צפויים לראותן בכבישי ארצינו? התשובות לפניכם. רכב אוטונומי – כך הוא פועלמכוניות אוטונומיות עושות שימוש ברדאר, בלידאר ובמערך מצלמות על מנת לקבל תמונת מצב ברורה ככל האפשר על סביבת הכביש. מידע זה מתורגם – בסיועם של שבבים חכמים, לפעולות הנעשות כדי לנהוג את הרכב ללא כל התערבות חיצונית. באשר לשאלה האם מכוניות אוטונומיות צפויות "לדבר" אחת עם השנייה, הדעות חלוקות שכן חלק מיצרניות הרכב מעדיפות קיומה של תקשורת בין רכבים ואחרות, שרכביהן ידע לבצע באופן עצמאי את כלל הפעולות, ללא כל תלות ברכבים אחרים ובממשק הפעולה שלהן. בכמה רמות מעל כולםברוב המכוניות החדשות כבר קיימת האפשרות של נהיגה אוטונומית ברמה כלשהי אך בפועל בישראל, עדיין מחוייב הנהג להניח ידיו על ההגה – אביזר שכלל לא קיים במכונית אוטונומית. למען הסדר הטוב, הנה הרמות השונות של הנהיגה האוטונומית. רמה 1: היא זאת הקיימת במכוניות מודרניות רבות וכוללת בין היתר מערכת לניטור שמירת מרחק, בלימה אוטומטית במצב חירום, תיקון סטייה מנתיב ויכולת התערבות כלשהי עם זיהוי מצב חירום. רמה 2: לרבות המערכות מרמה א, לרמה זו מתווספים מערך מצלמות היקפי, זיהוי כלי רכב בשטחים מתים ואף יכולות חניה אוטומטיות. רמה 3: ברמה זו כבר יש לרכב שליטה מסוימת, אם כי בתנאים אשר נקבעו לכך מראש כמו חניונים, כבישים מהירים או בזמן עומסי תנועה, מכיוון שאלו נחשבים "קלים" יחסית עבור המחשבים לעיבוד. רמה 4: מבוססת על טכנולוגיה מתקדמת יותר אך עדיין מחייבת נהג שיישב במקומו לשם גיבוי המערכות. ברמה זו מתקשרות המכוניות אחת עם השנייה ומתאפשרת נהיגה אוטונומית בסביבה מבוקרת. רמה 5: הרמה שאליה אנו שואפים להגיע: במכונית כבר לא יהיה צורך בהגה ודוושות ועקב כך גם לא תידרש הימצאותו של נהג כלל. המכונית תיסע בהתאם לבקשת המפעילים שינהגו בה כנוסעים לכל דבר. בנוסף, תפעל המכונית ותתקשר עם בעליה באמצעות האינטרנט כך שתוכל לעמוד בצרכיה של משפחה או באלו של ציי רכב להסעות, כמו מונית. למה לנו רכב אוטונומי עכשיו?עבור רובנו המכריע, אחזקת רכב אינה מהווה סמל סטטוס או מותרות אלא צורך של ממש. רכב אוטונומי יכול לבצע משימות דוגמת איסוף של בני משפחה באופן עצמאי ובכך לחסוך אחזקתו של רכב נוסף. בכך הוא מאפשר למעשה ניצול משאבים נכון וכמובן, חיסכון עצום באנרגיה – וזאת מעבר להיותו בטיחותי יותר למשתמש. מנגד, ניתן למנות חסרונות אפשריים למכונית כדוגמת יכולת מוגבלת לנסיעה בתנאי מזג אוויר קיצוניים כמו בוץ, ערפל או שלג, התמודדות עם מכשולים בלתי צפויים והיכולת של המכונית להחליט כיצד להתחמק מתאונה ואם לפגוע במשתמשי דרך אחרים, שתגיע על חשבונם של יושבי הרכב. אלו בדיוק המקומות בהם ביטוח לרכב במתכונתו הנוכחית עדיין אינו נותן מענה למצב החדש ומכאן שתידרש חשיבה יצירתית ועדכנית יותר כדי להתאימו לאופי נהיגה זה.
אם כן, נראה שזמנו של הנהג ברכב הפרטי קצוב וכי לא רחוק היום בו לא יהיה בו צורך כלל. מכוניות אוטונומיות צפויות לחסוך לא מעט אנרגיה ומקום על הכביש , להקטין משמעותית את שיעור מספרן של התאונות ולאפשר לנוסעי הרכב זמן פנוי נוסף – משאב חיוני במיוחד בפקקי הבוקר הלחוצים.
כל הזכויות שמורות © פגוש, 2008
פורטל ביטוח רכב פגוש
|
||||||||||||||||||||||