| ||||||||||||||||||||||
כיסוי ביטוח הרכב במקרים של נהיגה בשכרות"הקטל בדרכים הפך בשנים האחרונות למכת מדינה. בכל שנה נהרגים בכבישי הארץ מאות אנשים ואלפים רבים נפצעים". כך מתחיל נוסח הצעת חוק שהוגשה לכנסת בינואר 2012, הבאה בכדי להחמיר את העונש על נהיגה בשכרות- עונש אשר כיום יכול להגיע עד מאסר בפועל של 3 שנים, אך הצעת החוק מבקשת להאריך את העונש המקסימאלי ל-5 שנים, ואף לקבוע עונש מינימום של שנת מאסר למי שנתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול. מדובר בדוגמא לטענה כי החקיקה בגזרה זו של הנהיגה בשכרות הולכת ומחמירה עם השנים, בין אם מדובר במהלכים של ממש או במגמה כללית. חד משמעיות בשאלות רישיון – לא בביטוח ניכר אם כך, כי בשנים האחרונות אנו עדים לתנועות ערות בגזרת החקיקה והאכיפה בנושאים הקשורים לנהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סמים וכד'. הגוף המחוקק מוטרד מהתופעה, והמשטרה יוזמת מבצעים להורדת הנהגים השיכורים מהכבישים מדי סוף שבוע. שתי הרשויות, המשטרה והכנסת, רואות עין בעין את החומרה שבתופעת הנהיגה בשכרות, ונלחמות בה מלחמת חורמה אשר עולה לנהגים רבים ברישיונותיהם, ולעיתים קרובות אף יותר מזה. עם זאת, החקיקה כמובן שונה כאשר אנו מדברים על עונש על נהיגה בשכרות לבין היבטים הקשורים בביטוח. ליתר דיוק, החוק אינו פוטר את חברות הביטוח מכיבוד ביטוח הרכב גם במקרים של גרימת תאונה בשכרות. חברות הביטוח פועלות לשנות את הנורמה חברות ביטוח רבות מנסות לערער על פסקי דין הקובעים כי עליהן לשלם לנהגים שיכורים על הנזקים לרכביהם לאחר תאונות שעשו בעודם שיכורים. נהג אשר נתפס כאשר הוא נוהג בשכרות, נבדק במכשיר הינשוף ונכשל בה, חובת ההוכחה עליו להוכיח לבית המשפט שהוא לא היה שיכור. עם זאת, נהג אשר עושה תאונה בעודו שיכור, זכאי על פי חוק לקבל מחברת הביטוח פיצויים על הנזקים לרכבו. מצד שני, נראה כי בשנים האחרונות נכתבו מספר פסקי דין תקדימיים אשר לא מחייבים את חברת הביטוח במאה אחוזים פיצוי על נזקי התאונה, וחילקו את גובה התשלום בין המבוטח לבין חברת הביטוח. כאן האשמה על גרימת התאונה אכן נפלה על המבוטח.
שינוי במגמה: כל הזכויות שמורות © פגוש, 2008
פורטל ביטוח רכב פגוש
|
|
|||||||||||||||||||||