דבר אלי בפרטים – מילון מונחים בסיסי לרכב
מה אתם יודעים על החלקים והמרכיבים בכלי הרכב שלכם מעבר לשמם? בקיאות מינימלית במושגים אלו מובילה להבנה טובה יותר של יכולות הרכב, העלויות שלו, היתרונות והחסרונות הנלווים, וחשוב מכל – הבטיחות.
זאב נחמנזון
"האלמנט עלינו, און דה האוס". אומר והמוסכניק שייקה לוי, באחד המערכונים הבלתי נשכחים של הגשש החיוור. עד סוף המערכון פולי ז"ל לא יודע מהו אותו אלמנט, אבל כשהוא על סף התמוטטות עצבים, הוא כבר מוכן לשלם עליו, רק שיניחו לו.
אז כן, ברכב שלנו יש הרבה מאד אלמנטים, או רכיבים שאנו מכירים אותם בשמם, אבל לא באמת יודעים מה הם עושים ולמה הם חשובים. ככל שהזמן עובר והטכנולוגיה מתפתחת מתווספים עוד ועוד רכיבים ומערכות מתקדמות יותר, שלאט לאט הופכות לסטנדרט ברוב כלי הרכב המודרניים. לכן כדאי מאד להבין בתוך המגוון הרב את תפקיד החלקים האלו ואת חשיבותם. זה המקום גם לציין שמערכות שונות המותקנות ברכב, כמו גם פרמטרים כגון נפח מנוע וגיר הרכב, משפיעים על עלויות נלוות, כדוגמת ביטוח הרכב ותצרוכת הדלק – לכן, יש גם משמעות כלכלית להבנה הבסיסית הזו. אז מעכשיו – חסל סדר אלמנטים, והנה הפירושים מאחורי המושגים:
-
בקרת שיוט –
לחצן פשוט ויחסית ותיק ככל שמדובר בטכנולוגיה. לחיצה על הכפתור תוביל להמשך נסיעה במהירות קבועה, ללא צורך להמשיך וללחוץ על דוושת ההאצה. היתרון בבקרת השיוט הוא בנינוחות הנסיעה שהיא מייצרת, עקביות שגם מונעת האצת פתע וגם משאירה את הנהג מרוכז ומחודד יותר. כאשר מתבצעת בלימה בקרת השיוט נפסקת, והשליטה חוזרת לנהג במלואה.
-
ABS
– Anti-lock Braking System בשמה המלא, היא אחת המערכות החשובות והחיוניות ברכב, שגם הוכיחה את יעילותה בעשרות אלפי מצבי אמת בעולם. מדובר במערכת בקרה אלקטרונית שמטרתה לייצב את הרכב במקרי חירום כמו בלימת פתע, סטייה מנתיב והחלקה. כשהרכב נקלע למצבים כאלו – מערכת ה-ABS נכנסת לתפקיד, ובאמצעות בלימה מבוקרת מייצבת את הגלגלים והרכב, במטרה למנוע התהפכות, "היזרקות" מנתיב ונעילת בלמים.
-
כוח סוס –
יכול להיות שאתם יודעים כמה כוחות סוס יש לרכב שלכם, אך סביר להניח שאינכם יודעים מה המשמעות האמיתית שלהם. אז באופן מפתיע – עוצמת המנוע של כלי רכב נמדדת ביחידות כוח של הרכבים שבאו לפניהם – הסוסים. אם לרכב יש 50 כוחות סוס המשמעות היא שלמנוע שלו יש כוח של 50 סוסים. למרות שנראה כי ככל שיש יותר כוחות סוס לרכב יש ביצועים מרשימים יותר, חשוב לזכור שלכל רכב מבנה שונה, כמו גם גובה ומשקל, ולאלו יש השפעה נוספת על הביצועים. סוסים זה לא הכל.
-
ESP
–Electronic Stability Program היא גרסה מתקדמת יותר של מערכת ה – ABS אשר משולבת ברכבים כבר מעל 20 שנה ומצילה חיים. מדובר במערכת בטיחות אקטיבית יותר, שבה השליטה על כל גלגל היא נפרדת כך שהיכולת המעשית לייצב את הרכב במצבי חירום גבוהה יותר.
- הגה חשמלי – עד שהתרגלנו להגה כוח (הידראולי), באו יצרניות הרכב והחלו בהטמעת הגאים חשמליים. מנגנון חשמלי בהגה הרכב מאפשר סיבוב קל ומהיר יותר של ההגה. כשמדובר ברכבים גדולים ובעלי צמיגים רחבים – ההגה החשמלי נותן שליטה יותר טובה בסיבובים בצד החסכון בדלק (שכן אין צורך בהפעלת כוח בסיבוב). עם זאת, הגה חשמלי פוגם לא פעם בחווית הנהיגה ומרגיש שונה מההגה שאנו כל כך מורגלים אליו.
-
מערכת הזרקת דלק –
הקרבורטור, או בשמו העברי "מאייד", אחראי להעברת דלק מכאנית למנוע, הוא עושה זאת בצורה מיושנת על פי רוב, עם בלאי גבוה, והוא אימת כל בעל רכב בשעה שהוא נכנס למוסך. כדי לתת מענה טכנולוגי עכשווי וחסכוני יותר פותחה מערכת הזרקת הדלק האלקטרונית. מערכת זו מספקת למנוע תערובת של אוויר ודלק בצורה המיטבית, המדוייקת והחסכונית ביותר. מערכת הזרקת דלק ברכב משפרת את ביצועיו, תורמת להספק מנוע גבוה, מצמצמת זיהום אוויר ומפחיתה את עלויות אחזקת הרכב.
-
חישוקי מגנזיום (סגסוגת) –
נכון שאת חישוקי הסגסוגת אנו רואים בעיקר כמרכיב עיצובי יוקרתי שנועד לראווה, אך כדאי לדעת שמעבר לתדמית שהחישוקים האלו בנו לעצמם (לטוב ולרע) – הם תורמים ליציבות הרכב ולשמירה על איכות הצמיגים.
לא חסרים עוד מונחים ומושגים שכדאי וחשוב להכיר בכלי הרכב, אנו התייחסנו לאלו הנפוצים והחשובים ביותר לטעמנו ושהכרתם היא בעלת ערך בבואכם לרכוש ביטוח רכב, בבטיחותכם על הכביש ובנוחות הנהיגה שלכם.
תמונה:shutterstock |
|