| ||||||||||||||||||||||
יורד ולא עולה - מהי ירידת ערך ברכב וכיצד ניתן להימנע ממנהלהיות בעל רכב זה דבר נפוץ במדינתנו ואנו מושפעים כלכלית מרכישתו ומירידת ערכו בכל שנה ושנה, אבל מה באמת משפיע על ירידת ערך הרכב? והאם באמת ניתן להימנע ממנה או להקטינה?זאב נחמנזון שני הנכסים החומריים היקרים ביותר לאדם הם הבית שלו, והרכב. אמנם הרבה יותר קל לרכוש רכב מאשר להגשים את חלום המגורים בבית משלכם בישראל, אך בזמן שערך הדירה יעלה כמעט בכל מצב – ערך המכונית בדרך כלל ירד. אז כדי שנהנה ממנב גם במובן הכלכלי – כדאי שנכיר את המשתנים והמרכיבים אשר משפיעים על ערכה של המכונית, או יותר נכון – על ירידתו. רכב האפשרויות הבלתי מוגבלותבבואכם לרכוש רכב, תופתעו לגלות כמה שיטות רכישה, סוגי עסקאות, הלוואות ותשלומים יעמדו בפניכם. הפיתויים רבים, אך כמעט לכולם יש מחיר אחד – ירידת הערך של הרכב. אם תרכשו רכב שהיה רכב חברה לפני שהתגלגל אליכם – תיהנו מהנחה גדולה של עד 30% ממחירו. על פניו זו נשמעת הצעה אטרקטיבית ומשתלמת במיוחד, אך עליכם לקחת בחשבון שכשתרצו למכור את הרכב ההנחה תתגלגל איתו הלאה לרוכש הבא, כך שלא בטוח שתרוויחו כלל. אחת הדרכים הנפוצות והטובות ביותר כיום לרכוש רכב היא באמצעות ליסינג – זה מתחיל בפריסת תשלומים טובה ותנאי מימון מצוינים, עד כדי כך שתוכלו לבצע עסקת ליסינג ללא מקדמה. ירידת הערך של הרכב נשארת על החברה ממנה רכשתם אותו, כך שלא תרגישו אותה. חשוב לקחת בחשבון כי בדומה לליסינג עסקי, גם ליסינג פרטי בנוי לתקופה של 3 שנים, ולאחריהן בדרך כלל מבצעים עסקת ליסינג חדשה, וכך הלאה. עוד דבר שכדאי להביא בחשבון הוא שלקוח עסקי יכול בדרך כלל ליהנות גם מליסינג תפעולי, הכולל בתוכו גם תחזוקה של הרכב, ביטוחים ולעתים אף הוצאות דלק. עבור הצרכן הפרטי השירות הזה יכול להינתן בעלות נוספת, אך ברוב המקרים זהו פתרון משתלם. בלאי, נזק ועייפות החומרבניגוד לבית, שנשאר עומד במקומו (ובכל זאת מתבלה עם הזמן), הרכב שלנו בנוי מהמון רכיבים מכניים, חשמליים וכימיים שהשפעת הזמן, תנאי מזג האוויר וכמובן היותם בתנועה – לא עושה להם הנחות. ככל שרכב צובר מרחק רב יותר – הבלאי במערכות שלו גדל. השחיקה הזו משפיעה באופן ישיר על הביצועים, וכפועל יוצא גם על שווי הרכב. שלא יהיה ספק – אין רכב שלא מתבלה. גם המכוניות החזקות והאמינות ביותר אינן עמידות בפגעי הזמן והטבע. אך בדרך כלל, ככל שהרכב אמין יותר וחלקיו איכותיים יותר, ההישחקות שלו איטית יותר. מעבר לבלאי השימוש, יש גם בלאי שנגרם כתוצאה משמש חזקה או תנאי חום קיצוניים שאנו נתקלים בהם לא פעם בארצנו. צבע הרכב יכול לדהות, חום השמש חודר דרך השמשות ולפגוע במושבים, בפלסטיק ובחלקי הפנים ברכב. גם הדברים הקטנים האלו, לכאורה, באים לידי ביטוי כשאתם מבקשים לקבל הצעת מחיר לרכב. דברים גדולים בהרבה, הם נזקים שנגרמים כתוצאה מתאונה. באופן כללי, אם הרכב שלכם נפגע בתאונה – צפו לירידת ערך משמעותית. תיקוני פח ונזק שנגרם כתוצאה מתאונה, ברוב המקרים, נחשפים במהלך בדיקת הרכב למרות שהם אינם תמיד גלויים לעין. גם אם אינכם אשמים בתאונה – זה לא אומר ששוויו אינו נפגע, אך במקרה הזה כדאי לכם לגרום לכך שחברת הביטוח של הנהג האשם תכסה את ירידת הרכב או לפחות את חלקו. אם בתאונה שבה היה הרכב שלכם מעורב נפגע השלדה שלו, מה שאנו רגילים לכנות פגיעת שאסי, ערך הרכב יכול לרדת עד כדי 80% משוויו האמיתי, ולא בטוח שתמצאו מישהו שיהיה מוכן לקנות אותו. הירידה הכי תלולה – בהתחלהככל שמדובר ברכב חדש, ירידת הערך המשמעותית ביותר תהיה בשלוש השנים הראשונות שלו על הכביש. ככל שהרכב יקר ויוקרתי יותר, הירידה תהיה גדולה יותר לרוב. הסיבה העיקרית לכך היא שברגע שהרכב עבר יד – הוא אינו נחשב לחדש. בנוסף בפרק הזמן הראשוני שלכם עם הרכב נכנסים לשוק רכבים מתקדמים יותר עם טכנולוגיות חדישות יותר – כך שהחדשנות והאבזור שקיבלתם עם הרכב שייך לנחלת העבר ברגע שיצא דגם חדש יותר. רכב חדש הוא בחלט דבר מפנק אך המחיר שלו גבוה יותר, ולא רק ברכישה. אז מה עושים? איך שומרים? ממה נזהרים?ככל שחולף הזמן ערך הרכב יורד, זה ברור. אך שמירה על כמה כללי אצבע יכולה להאט את קצב ירידת הערך, וכדאי להכיר אותם:
כל הזכויות שמורות © פגוש, 2008
פורטל ביטוח רכב פגוש
|
||||||||||||||||||||||