בני כלאיים: על יתרונותיהם של הרכבים ההיברידיים

הרכבים ההיברידיים לא כבשו את השוק הישראלי בסערה. הם הגיעו לאט, גרמו ללא מעטים להרים גבה ולאחרים להתלהבות נקודתית ועדיין, מהווים כיום כ-25% מנתח שוק הרכבים בארץ – והיד עוד נטויה. הנה כמה מיתרונותיהם הבולטים

זאב נחמנזון

הרכב ההיברידי לחלוטין אינו טרנד חולף ועם כל הרכבים החשמליים, האוטונומיים ואפילו האוויריים שצפויים להגיע אלינו כבר בשנה הקרובה – הוא כאן כדי להישאר, עם טיעון טכנולוגי מוכח של חיסכון מהותי בדלק לצד נצילות ויעילות גבוהות. אין מדובר בעוד גימיק לשמירה על סביבה ירוקה אלא בשינוי תפיסה של ממש בעולם התחבורה וסוג המנוע הוא בהחלט שיקול ראוי שיש לקחת בחשבון במעמד רכישת רכב חדש. 

אז אם אתם נמנים בין אלו המעוניינים להשתדרג בקניית רכב היברידי בזמן הקרוב, הנה כמה מיתרונותיו הרבים וכן הפרמטרים אותם הוא מציע שכדאי לכם להכיר. הצטיידו בפנקס, דף ועט – מתחילים. 

ביחד ולחוד

לפני שנציג את יתרונותיו וחסרונותיו של הרכב ההיברידי, ראוי שנסביר תחילה מה הרעיון המרכזי העומד מאחוריו. 

זהו למעשה רכב המשלב בין שני מנועים כאשר נכון להיום, המרכזי מביניהם הוא מנוע בערה פנימית המוכר לנו כמעט מכל דגמי הרכב הסטנדרטים ומונע על-ידי דלק, בדרך כלל בנזין. המנוע השני הוא חשמלי בעל הספק נמוך יותר, שיכול לקבל את האנרגיה שלו באחת מהדרכים הבאות: סוללות פנימיות הנטענות תוך כדי נסיעה על בסיס תנועת הגלגלים או לחלופין טעינה בעמדה ייעודית בחניון הרכב או במתחם מוגדר, אותה ניתן לזהות באמצעות מדבקת Plug In הממוקמת לרוב בקדמת הרכב. 

המטרה המקורית שלשמה פותח הרכב ההיברידי היא ייצור אנרגיה ירוקה ופחות מזהמת, וככל שמחירי הדלק המסורתי מוסיפים לעלות, כך גם מקבל החיסכון ערך ומשמעות.

מעניק חוויית נסיעה אחרת

בשעה שמדובר ברכב בעל מערכת הנעה שונה, חוויית הנסיעה שאותה הוא מספק כזו גם כן. המנוע החשמלי, המופעל לרוב בעיקר בדרכים עירוניות ועמוסות, שקט במיוחד ורועד פחות ולכן הנסיעה בזמן פעולתו חלקה יותר. עם זאת, מאחר ובמכוניות היברידיות כוח המנוע חלש יותר מזה המצוי במכוניות חשמליות לחלוטין – בעל כ-30-40 כוחות סוס ברוב הדגמים ההיברידיים, עשויה הנסיעה להיות לעתים מסורבלת יותר, כזו שההאצה במהלכה איטית ומאופיינת בכבדות מסוימת בסיבובים ובבלימה שונה. 

זאת ועוד, בעוד שבשלב הראשון מופעל המנוע החשמלי בלבד ואילו מנוע הבערה מצטרף אליו במהירויות הגבוהות יותר, הופכת חווית הנסיעה לכזו שמשתנה בהתאם לנסיעות ארוכות יותר או בינעירוניות, דבר נוסף שיש להתרגל אליו. לכן, כדי לחוש בהבדל ולוודא התאמתכם לחווית נהיגה זו, מומלץ בכל מקרה לבצע נסיעת מבחן.  

מזהם פחות 

רכב היברידי ככלל ומנוע חשמלי בפרט, מפחיתים רבות את רמת זיהום האוויר באזורים עירוניים שבהם נכנס המנוע לפעולה. היותו של מנוע זה נטען תוך כדי תנועה או לחלופין באמצעות שקע חיצוני, מביא לשיעור נמוך יותר בחומרי הבעירה שנשרפים ולצריכת אנרגיה נמוכה בהרבה לשם הפעלתו, מה שהופך אותו כיום לידידותי ביותר לסביבה ועל כך אין עוררין.

כמה עולה לחסוך?

גם החיסכון בדלק נמנה בין השיקולים החשובים לרכישת רכב חדש אבל כדי לקבל את התמונה המלאה, חשוב להתייחס לכמה דגשים ונקודות. 

ראשית וטרם בחינת יחסי השימוש המופחת בדלק, כדאי לדעת שדגם היברידי יעלה בין 7,000 ל-10,000 ₪ יותר מאותו הדגם שהנעתו רגילה וכי לזה ההיברידי יש צורך בסוללת לית'יום חשמלית שהדרישה להחליפה היא אחת ל-5 עד 6 שנים, מה שעשוי להוסיף לעסקה עוד כמה אלפי שקלים. 

ככלל אחזקת הרכב ההיברידי חסכונית יותר שכן הטיפול במנוע החשמלי פשוט וקל במיוחד ואילו השימוש המופחת במנוע הבעירה שומר עליו לאורך זמן רב יותר, כך שגם הבלאי הכולל מופחת. 

ברמת החיסכון בדלק בשטח, המנעד בין הדגמים ההיברידיים גדול מאוד כמו גם מאפייני הנסיעה ויכול לנוע בין 20% ועד 50% חיסכון מצטבר בדלק. בסופו של דבר, אם מדובר ברכב המבצע לרוב נסיעות עירוניות או כאלו קצרות בפריפריה, מדובר בחיסכון משמעותי של מאות שקלים כמדי חודש, על אף עלות הכניסה הגבוהה למגרש. מומלץ לזכור כי במקרים בהם השימוש ברכב רב יותר כדוגמת רכב עבודה, ניתן לרכוש כזה היברידי המשלב בין מנוע חשמלי למנוע דיזל. אמנם זה מזהם יותר מבנזין אך מאידך חסכוני יותר, כך שגם הוא מהווה אופציה ראויה.

 

אם כן, לרכב ההיברידי יתרונות רבים וטובים. היותו נוח לתפעול, מספק חווית נהיגה שונה ומיוחדת וכמובן – חסכוני יותר ומזהם פחות, הופכים אותו למבוקש במיוחד בקרב צרכני רכב רבים המעוניינים בשדרוג ובמעבר לכזה מתקדם וטכנולוגי בהרבה. 

רכישה נעימה ונסיעה בטוחה.  

כל הזכויות שמורות © פגוש, 2008
פורטל ביטוח רכב פגוש