מראה פנורמית כאביזר בטיחות בדרכים

למראות פנורמיות מגוון שימושים בתחומים רבים. מאמר זה עוסק ביתרונות ובחסרונות של המראה הפנורמית כאביזר בטיחות בדרכים.

עודכן לאחרונה: 31-07-2016

מראות קמורות אשר מאפשרות לשקף בפני המתבונן שטח גדול יותר מאשר מראה שטוחה "רגילה" בעלת אותו שטח פנים נקראות גם מראות פנורמיות.

מראה פנורמית בצומת

העיקרון הפיזיקלי העומד מאחורי מראות פנורמיות הוא שהמוקד (F) נמצא מאחורי העדשה (שטח ההחזרה של הקרניים) וכך כל שתי קרניים המגיעות אל העדשה יוחזרו ויתרחקו אחת מהשנייה. באופן זה מתקבלת הגדלה בשדה הראייה.

למראות פנורמיות שימושים רבים, ומאמר זה יעסוק בשימוש אחד נפוץ: השימוש כציוד בטיחות בצמתים.

למראות פנורמיות תפקיד חשוב במניעה וצמצום של תאונות בצמתים שבהם שדה הראייה מוגבל. כאשר שני כלי רכב מתקרבים משני כיוונים שונים אל צומת לא מרומזר בו אין שדה ראייה פתוח, הנהגים בכלי הרכב לא יכולים להבחין זה בזה ולא יכולים להאט מבעוד מועד. מצב זה גורם לתאונות דרכים רבות ולנפגעים.
אחד הפתרונות המקובלים למפגע בטיחותי זה הוא הצבה של מראות פנורמיות גדולות בצמתימ מועדים. המראות מאפשרות לנהגים המגיעים משני צידי הצומת להבחין זה בזה מבעוד מועד ולהאט. המראות מאפשרות זווית ראייה של מעל 180 מעלות, ומראה אחת יכולה לכסות מספר נתיבי גישה אל הצומת.

למראות פנורמיות מספר יתרונות:

  • ראשית, אביזר בטיחות זה זול יותר ממערכת רמזורים מושלמת לצומת
  • התקנתן מהירה ופשוטה
  • אין צורך בתחזוקה למראה פנורמית, למעט מקרי ונדליזם, שעליהם נפרט בהמשך
  • מראה פנורמית יעילה מאוד ומחקרים שנערכו בחו"ל הצביעו בבירור על הפחתת כמות תאונות הדרכים בעקבות הצבתן של מראות פנורמיות בצמתים מועדים לתאונות

בצד החסרונות, חשוב לציין כי מראה פנורמית אינה מסוגלת לכסות צמתים גדולים ומתאימה בעיקר לצמתים של כבישים פנימיים

מראות אלו מהוות מוקד לוונדליזם בישובים רבים ומייצרות לעתים הוצאות תחזוקה גבוהות בשל החלפות חוזרות ונשנות של המראה. לא ניתן להגן על המראה ע"י כיסוי פרספקס, שכן האחרון מפחית מבהירות ההשתקפות ופוגם ביעילות המראה.

כל הזכויות שמורות © פגוש, 2008
פורטל ביטוח רכב פגוש